Osoby fizyczne
Przedmiot opodatkowania:
Opodatkowaniu podatkiem leśnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako lasy, z wyjątkiem zajętych na wykonywanie innej działalności gospodarczej niż działalność leśna.
Podatnicy podatku:
1) Właściciele,
2) Posiadacze samoistni,
3) Użytkownicy wieczyści,
4) Posiadacze lasów, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.
Kiedy powstaje i wygasa obowiązek podatkowy:
Obowiązek podatkowy powstaje z pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał tytuł prawny do lasu lub nastąpiło objęcie lasu w posiadanie. Obowiązek podatkowy wygasa ostatniego dnia miesiąca, w którym przestały istnieć okoliczności, uzasadniające ten obowiązek.
Czynności i dokumenty:
Podatnicy składają informacje o lasach właściwemu organowi podatkowemu ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego lub od zaistnienia zdarzenia powodującego zmianę wysokości opodatkowania. Wzory formularzy określa rozporządzenie Ministra Finansów.
Informacje o lasach mogą być składane elektronicznie, bez konieczności wychodzenia z domu za pomocą portalu e-usług miasta Dębica: https://e-uslugi.debica.pl/Service/getServiceCard/id,94,cid,73.html.
Informacje o lasach, które powinny zostać złożone do końca czerwca 2019 r. należy składać z wykorzystaniem formularzy, których wzory zostały określone uchwałą rady gmin.
Stawki podatku:
1) od 1 ha – równowartość pieniężna 0,220 m3 drewna obliczona według średniej ceny sprzedaży drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały roku poprzedzającego rok podatkowy,
2) dla lasów wchodzących w skład rezerwatów przyrody i parków narodowych – 50% stawki określonej wyżej.
Płatność podatku:
Podatek płacony jest w 4 ratach proporcjonalnie ustalanych do czasu trwania obowiązku podatkowego – do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego.
W przypadku gdy kwota podatku nie przekracza 100 zł, płaci się go jednorazowo w terminie płatności pierwszej raty.
Podatek należy wpłacać w terminach i kwotach określonych w decyzji podatkowej na indywidualne numery rachunków zawarte w decyzjach, bezpośrednio w kasie urzędu bądź na ogólny numer rachunku bankowego Urzędu Miejskiego w Dębicy:
PEKAO S.A. 29 1240 4764 1111 0000 4863 34 19
w opisie wpłaty należy wskazać numer karty podatnika oraz ratę.
W sytuacji, gdy podatnik nie ma możliwości zapłaty podatku, może to za niego uczynić inna osoba, płacąc ze swojego konta bankowego na rachunek podany w decyzji podatkowej bądź na ogólny numer rachunku bankowego Urzędu do kwoty 1 000,00 zł – w tytule wpłaty należy podać imię i nazwisko osoby za którą się płaci oraz wskazać rodzaj zobowiązania.
Wszelkie zobowiązania wobec miasta Dębicy można na bieżąco sprawdzać i kontrolować bez wychodzenia z domu za pomocą Portalu Interesanta, który dostępny jest przez 24 godziny 7 dni w tygodniu pod adresem: https://e-urzad.debica.pl.
Osoby prawne
Przedmiot opodatkowania:
Opodatkowaniu podatkiem leśnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów
i budynków jako lasy, z wyjątkiem zajętych na wykonywanie innej działalności gospodarczej niż działalność leśna.
Podatnicy podatku:
1) Właściciele,
2) Posiadacze samoistni,
3) Użytkownicy wieczyści,
4) Posiadacze lasów, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.
Kiedy powstaje i wygasa obowiązek podatkowy:
Obowiązek podatkowy powstaje z pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu,
w którym powstał tytuł prawny do lasu lub nastąpiło objęcie lasu w posiadanie.
Obowiązek podatkowy wygasa ostatniego dnia miesiąca, w którym przestały istnieć okoliczności, uzasadniające ten obowiązek.
Czynności i dokumenty:
Podatnicy składają deklaracje na podatek leśny właściwemu organowi podatkowemu ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania do 15 stycznia roku podatkowego. Jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu – w ciągu 14 dni od wystąpienia okoliczności, które uzasadniają powstanie obowiązku lub od zaistnienia zdarzenia, które powoduje zmianę wysokości opodatkowania. Wzory formularzy określa rozporządzenie Ministra Finansów.
Deklaracje na podatek leśny mogą być składane elektronicznie, bez konieczności wychodzenia z domu za pomocą portalu e-usług miasta Dębica: https://e-uslugi.debica.pl/Service/getServiceCard/id,90,cid,73.html
Deklaracje na podatek leśny, które powinny zostać złożone do końca czerwca 2019 r. należy składać z wykorzystaniem formularzy, których wzory zostały określone uchwałą rady gmin.
Stawki podatku:
1) od 1 ha – równowartość pieniężna 0,220 m3 drewna obliczona według średniej ceny sprzedaży drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały roku poprzedzającego rok podatkowy,
2) dla lasów wchodzących w skład rezerwatów przyrody i parków narodowych – 50% stawki określonej wyżej.
Płatność podatku:
Podatek płacony jest w 12 ratach proporcjonalnie ustalanych do czasu trwania obowiązku podatkowego – do 15 dnia każdego miesiąca.
W przypadku gdy kwota podatku nie przekracza 100 zł, płaci się go jednorazowo w terminie płatności pierwszej raty.
Podatek należy wpłacać na indywidualny numer rachunku bankowego bądź na ogólny numer rachunku bankowego Urzędu Miejskiego w Dębicy:
PEKAO S. A. 29 1240 4764 1111 0000 4863 34 19
w opisie wpłaty należy wskazać numer karty podatnika oraz ratę.
Wszelkie zobowiązania wobec miasta Dębicy można na bieżąco sprawdzać i kontrolować bez wychodzenia z domu za pomocą Portalu Interesanta, który dostępny jest przez 24 godziny 7 dni w tygodniu pod adresem: https://e-urzad.debica.pl.